Winkelen op google

Na Google Maps, Google drive, Google Scholar en de vele andere Google producten die al bestaan, heeft Google nog een andere, zeer nuttige functie: Google Shopping. Met deze functie is het mogelijk producten te promoten en verkopen met behulp van Google Ads. Aan de hand van wat de gebruiker invoert in de zoekbalk, komt Google Shopping met producten die aansluiten bij de zoekterm. Op die manier komt de klant in contact met producten die hij of zij zoekt van verschillende aanbieders. Dit maakt het vergelijken van producten en aanbieders makkelijk en overzichtelijk voor de klant.

Verkopen via Google Shopping

Voor mensen met een webshop kan het heel handig zijn om zich te verdiepen in Google Shopping. Zo kom je erachter hoe je deze tool kunt gebruiken om zelf klanten te werven. Om te beginnen geef je informatie van je product feed door aan het Google Merchant Centre. Zo bepaalt Google bij welke zoektermen jouw producten aansluiten. Via het Google Merchant Centre kun je met behulp van Google Ads een campagne opzetten voor jouw producten. Je kunt hierbij zelf bepalen hoe veel je betaalt. Hoe meer je betaalt, hoe meer jouw product aan klanten getoond zal worden. Google Shopping werkt met een pay per click systeem. Dat houdt in dat je iedere keer dat een klant op jouw product klikt, hij of zij een klein bedrag betaalt.

Houd je campagne in de gaten

Het is altijd erg belangrijk om jouw webshop en lopende campagnes in de gaten te houden. Zo weet je dat je niet te veel betaalt, zodat jouw advertenties rendabel blijven. Ook kan het nuttig zijn te onderzoeken of meer betalen niet ook meer klanten oplevert. Het kan even duren voor je de juiste balans tussen adverteren en verkopen vindt. Door je advertenties, producten en webshop goed in de gaten te houden, houd je jouw webshop boven water in de zee van andere webshops.